JOM JALAN-JALAN BERSAMA ROKIAH...JOM...


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Menerusi rancangan "Kenali Pahang" yang saya terbitkan di Radio Malaysia Pahangfm pada setiap hari Khamis jam 9.15 pagi hingga 10.00 pagi , saya cuba ceritakan mengenai pengalaman meneroka keindahan alam semulajadi yang terdapat di negeri Pahang yang bertuah ini...



Bila kita melihat sendiri keindahan alam ciptaan Allah, kita pastinya akan sentiasa bersyukur dan teramat sayang dengan khazanah kurniaan yang tidak ternilai harganya...



Rancangan ini diterbitkan dengan kerjasama PELANCONGAN Negeri Pahang ...terima kasih kepada Kerajaan Negeri melalui Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kesenian dan Warisan, Yb Dato' Haji Shafik Fauzan bin Shariff, juga kepada YH Dato' Haji Hashim b Mat Tahir Pengurus Lembaga Pembangunan Tioman, YH Dato' Haji Md Hanafiah b Abu Talib Pengurus Besar Perbadanan Kemajuan Bukit Fraser, En. Amran Abd. Rahman, Pengarah Tourism Malaysia negeri Pahang dan Tuan Haji Edros b Yahya Pengarah Pejabat Kementerian Pelancongan Malaysia negeri Pahang dan kakitangan.



Terima kasih kepada Pengarah Penyiaran yang baru Tuan Haji Mustafa Kamal bin Abd. Razak , Timbalan Pengarah Puan Zuraida dan mantan Pengarah Penyiaran Tuan Haji Fakrur Razi b Ismail. Harap anda tak jemu mengikuti perjalanan saya menerusi Kenali Pahang

di Radio Malaysia Pahangfm.



Alamat :

Jabatan Penyiaran Negeri Pahang,

Kompleks Penyiaran Sultan Haji Ahmad Shah (KOMPSAS) Peti Surat 152,

25710 Kuantan,Pahang Darul Makmur.



Tel :+609 - 514 5655+609 - 513 1655

Fax :+609 - 514 3613-5143621



Frekuensi Radio :

104.1 MHz dari Kuantan

107.5 MHz dari Pahang Barat( Kuala Lumpur, Selangor dan lain-lain.

92.7 MHz dari Jerantut

91.9 MHz dari Rompin

100.3 MHz dari Cameron Highlands

92.0 MHz dari Maran

Teruskan mendengar Radio Malaysia Pahangfm Satu Pilihan.



Pautan: http://www.tourismmalaysia.gov.my/my/events/default.asp http://www.utusan.com.my/

http://www.bharian.com.my/

http://facebook.com/kak.rok



Monday, June 8, 2009

SEPANJANG PERJALANAN


Seriusnya Ainal tu...cari Nordin ke?...
Nak posing gak...Semakin gelap dan terbakar kulitku dek panas mentari di Tioman


Bersama Ayu dari Bernama dan Fatonah dari Unit Berita TV Rtm Pahang di Jeti Pulau Tioman..nak balik wei!!!!!

Bersama rakan-rakan Media dalam kapal Maritim sedang belayar menuju ke Pulau Tioman

Disebelah saya tu Puan Rogayah atau Gay orang kuat Tourism Pahang dan Puan Fauziah dari Tourism gak...

Pulau Tioman antara 10 buah Pulau tercantik di dunia. Sayangnya saya tidak berpeluang lagi untuk kesana walaupun boleh dikatakan hampir semua rakan saya dah pun menikmati keindahan Tioman.
Nak tau lagenda Tioman berasal daripada sepasang naga suami istri meninggalkan Tasik Chini ke laut melalui Sungai Pahang. Dalam perjalanan si naga ni tertinggal kain cindai dan berpatah balik..Naga ni pantang dengar ayam berkokok ...tapi waktu tu ayam dah berkokok...jadi akibat daripada melanggar pantang...naga betina bertukar menjadi pulau sementara naga jantan bertukar menjadi gunung Daik...iaitu sebuah gunung yang ada di Pulau Tioman...tulah kesahnya...
Akhirnya masa yang dinanti tiba juga, saya akhirnya berpeluang juga untuk ke Tioman sempena Pra Pelancaran Sultan Ahmad Shah Internasional Echo Challenge Tioman-Bera 2009. pada 9 April 09 saya bersama rakan media yang lain ke Tioman bersama dengan Tourism Malaysia Pahang, kul 12.30 tengahari saya dan rakan teknik Rosniza menaiki kapal Maritim bersama-sama dengan Bos Tourism En. Amran Abd. Rahman, Puan Rogayah dan Puan Noni serta serta jemputan lain.
Teruja sangat kali pertama melihat laut yang membiru...Kami dudok di dek kapal sambil melihat keindahan alam semulajadi dan saya tak melepaskan peluang untuk membuat rakaman.
Kul 3 petang kami tiba di Pulau Tioman apalagi terus ke Taman Laut untuk snorkling termasuklah saya...Takut weh! tapi terjun gak...si luncai terjun ngan labu-labunya ...ikan-ikan kat situ mengerumuni kami...ada yang kena gigit...adui..
Esoknya Pra Pelancaran...saya membuat rakaman dan lintas langsung (live) temuramah ngan YM Left Kolonel Tengku Dato' Sri Kamaruzzaman Ibni Al Marhum Sultan Abu Bakar, Presiden Eco Challenge.Habis program kami melawat sekitar Tioman dan balik ke Kuantan kul 1250 tengahari menaiki kapal Maritim dan kali ini kami terkandas selama hampir 6 jam ditengah laut kerana air surut.Terima kasih Anggota Maritim dan Jabatan Laut.
Selama 6 jam terumbang ambing di laut akhirnya kami dipindahkan ke kapal Jabatan Laut dan kami akhirnya sampai di Jeti Tg. Gemuk jam 6.30 petang.
Tak serik weh! saya sekali lagi ke Tioman pada 7 - 10 mei 2009.

No comments:

Post a Comment